جلوگیری از ریزش مو

در این سری مقالات، به روش های خانگی و طبی جلوگیری از ریزش مو پرداخته می شود

جلوگیری از ریزش مو

در این سری مقالات، به روش های خانگی و طبی جلوگیری از ریزش مو پرداخته می شود

جلوگیری از ریزش مو

 

 



پیشگیری از ریزش مو: 22 نکته برای کمک به نگهداری از موها

 

کارهای بسیاری وجود دارد که می توانید برای کند کردن یا متوقف کردن ریزش مو انجام دهید. اما اینکه چه کاری باید انجام شود بستگی به دلیل ریزش موهای شما دارد.

برخی شرایط مانند ریزش مو بعد از بارداری (تلوژن افلوویوم) ممکن است خودبخود برطرف شود. و به یاد داشته باشید که همه روزانه موهایشان می ریزد ، که کاملاً طبیعی است.

هنگامی که ریزش مو ادامه دار باشد است باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است تشخیصش این باشد که ریزش موهای شما به دلیل مواردی مانند مشکلات تیروئید ، استرس ، عفونت پوست سر ، آلوپسی آندروژنیک یا روند طبیعی پیری ایجاد ایجاد شده است.

در اینجا 22 نکته برای جلوگیری از ریزش مو آورده شده است:

 

رژیم غذایی

1.      رژیم مدیترانه ای

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که رژیم غذایی حاوی سبزیجات خام و گیاهان تازه مانند رژیم مدیترانه ای ، ممکن است خطر آلوپسی آندروژنی (طاسی الگوی زنانه یا طاسی الگوی مردانه) را کاهش داده یا شروع آن را کندتر کند.

بهترین نتایج در زمانی مشاهده شد که شرکت کنندگان بیش از سه روز در هفته مقدار زیادی از این غذاها - از جمله جعفری ، ریحان ، سبزیجات سالاد - مصرف کردند.

2.      پروتئین

فولیکول های مو بیشتر از پروتئینی به نام کراتین ساخته می شوند. یک مطالعه در سال 2017 بر روی 100 نفر مبتلا به ریزش مو ، چندین کمبود از مواد مغذی در شرکت کنندگان در مطالعه، از جمله اسیدهای آمینه که به عنوان اجزاء ساختمان پروتئین هستند را نشان داد.

در حالی که محققان توجه دارند که مطالعات بیشتری مورد نیاز است ، ولی خوردن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. گزینه های سالم شامل غذاهایی مانند تخم مرغ ، آجیل ، لوبیا و نخود فرنگی ، ماهی ، لبنیات کم چرب ، مرغ و بوقلمون است.

3.       ویتامین  A

ویتامین A بخشی از رتینوئیدها را تشکیل می دهد و نشان داده شده سرعت رشد مو را افزایش می دهد. این ویتامین همچنین ممکن است به تولید سبوم کمک کند که پوست سر را سالم تر نگه داشته و می تواند موها را بیشتر حفظ کند.

بشقاب خود را با غذاهای سرشار از ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین ، فلفل دلمه ای، اسفناج و پر کنید.

4.      مولتی ویتامین

دانشمندان نشان داده اند که ویتامین های A ، B ، C ، D ، آهن ، سلنیوم و روی ، همه در روند رشد و نگهداری موها ، به ویژه از طریق بهبود سوخت و ساز سلولی ، اهمیت دارند. می توانید مولتی ویتامین های روزانه را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی یا داروخانه ها پیدا کنید یا از پزشک خود بخواهید که یکی از آنها را برای شما تجویز کند.

.

5.       ویتامین  D

یک مطالعه در سال 2018 خاطرنشان کرد: ویتامین D با آلوپسی غیر مزمن همراه است. درمان کمبود این ویتامین ممکن است به رشد مجدد موها کمک کند. در مورد مصرف روزانه 800 تا 1000 IU با پزشک خود صحبت کنید.

 

6.       بیوتین

بیوتین ( ویتامین H یا B7 ) در تولید اسیدهای چرب بدن نقش دارد. این روند برای چرخه عمر مو ضروری است و در صورت کمبود ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. در مورد مصرف روزانه سه تا پنج میلی گرم از بیوتین با پزشک خود مشورت کنید.

 

7.      سائوپالمتو

سائو پالمتو از میوه درختان کاج کوتوله آمریکایی گرفته می شود ، این گیاه ممکن است به مردان در حفظ سطح تستوسترون کمک کند. یک مقاله ژورنالی در 2004 نشان داد که حدود 60 درصد از شرکت کنندگان در استفاده از سائوپالمتو شاهد افزایش رشد مو بوده اند. مقدار مصرف در این مطالعه روزانه 200 میلی گرم بود.

 

8.       جینسینگ

جینسنگ حاوی فیتوشیمیایی های خاصی است که ممکن است باعث رشد مو در پوست سر شود. مطالعات بیشتری برای پیشنهاد دوزهای مربوطه مورد نیاز است. پس حتما ، در مورد مصرف مکمل های جینسنگ با پزشک خود مشورت کنید یا پیشنهاد می شود روش های موضعی حاوی این ماده را در نظر بگیرید.

 

 

9.       شستشوی منظم

شستن روزانه موها از طریق سالم و تمیز نگه داشتن پوست سر، آن را در برابر ریزش مو محافظت می کند. نکته اصلی، استفاده از شامپوی ملایم است. فرمول های سخت تر ممکن است موها را خشک کرده و باعث شکسته شدن آنها شود که به نوبه خود منجر به ریزش مو می شود.

 

10.  روغن نارگیل

طبق بررسی های انجام شده در سال 2018 ، محققان معتقدند که روغن نارگیل ممکن است به جلوگیری از آسیب دیدگی مو و محافظت از نور ماوراء بنفش (UV) کمک کند.

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به اتصالات پروتئین در مو کمک می کند و از شکستگی در ریشه و تار مو جلوگیری می کند. ماساژ روغن نارگیل به پوست سر ممکن است جریان خون را بهتر و به رشد مجدد آن کمک کند.

 

11.   روغن زیتون

روغن زیتون را می توان برای حالت دهی عمیق مو استفاده کرد ، از آن در برابر خشکی و شکستگی همراه محافظت می کند. روغن زیتون همچنین یک ماده اصلی در رژیم مدیترانه ای است که ممکن است به کم کردن ریزش مو کمک کند.

روش: دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را مستقیماً روی مو بمالید و بگذارید 30 دقیقه قبل از شستشو روی آن بماند.

 

12.  حالت دهی ملایم

از محکم بستن موها که ممکن است ریشه مو را بکشد اجتناب کنید چون این کار به طور بالقوه منجر به ریزش بیش از حد مو می شود. بعد از استحمام اجازه دهید هوا موهای شما را خشک کند تا از تحریک پوست سرتان جلوگیری شود. فرم دهنده های حرارتی مانند فر کننده ها یا صاف کننده ها ممکن است باعث آسیب، و به طبع آن ریزش موها یا شکستن ساقه موها نیز بشود.

13.   پردازش مو

درمان های شیمیایی مانند دکلره یا رنگ مو نیز ممکن است به مو و پوست سر آسیب برساند. از آرایشگر خود در مورد گزینه های دیگر ، مانند رنگ موهای آلی و سایر مواردی که حاوی آمونیاک ، پراکسید یا پارا فنیلن دی آمین (PPD) نیستند ، بپرسید.

 

درمانهای پزشکی

14.   لیزر درمانی

لیزرهای کم توان ممکن است به بهبود تراکم مو در مبتلایان به ریزش مو و ریزش مو ناشی از شیمی درمانی کمک کند. به این گزینه درمان با نور قرمز نیز گفته می شود و ممکن است با تحریک سلولهای بنیادی اپیدرمی کار کند.

دستگاه های لیزر خانگی را می توانید بین 200 تا 600 دلار پیدا کنید. ممکن است چندین جلسه درمانی باید سپری شود تا نتایج را ببینید.

 

15.   پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی PRP

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر کمک می کند تا رشد مو را در مناطقی که قبلاً دچار ریزش مو شده تحریک کند. در این روش، خون گرفته شده از بیمار برای جدا کردن پلاکتها درون سانتریفیوژ قرار داده می شود، و سپس پی آر پی که از سایر اجزاء خون جدا گشته، به داخل پوست سر تزریق می شود.

در یک مطالعه در سال 2017 ، 11 شرکت کننده بعد از چهار جلسه پی آر پی، 30 درصد رشد بیشتر در مناطق کم پشت را مشاهده کردند. طبق تعرفه بهشت کلینیک ، هر جلسه درمان پی آؤ پی در حدود 40 تا 50 دلار هزینه دارد و تحت پوشش بیمه هم نمی باشد. هزینه همین درمان در ایالات متحده در محدوده 500 تا 1000 دلار می باشد.

 

16.  مزوتراپی

در این روش ویتامین ها، املاح معدنی و عصاره های گیاهی به داخل پوست سر تزریق می گردد. این موارد با افزایش خونرسانی و تحریک پیازهای مو به رشد بیشتر موها کمک می کند. تعداد جلسات روش مزوتراپی در محدوده 4 الی 10 جلسه است با فاصله هر 2 الی 4 هفته می باشد. هزینه انجام مزوتراپی در بهشت کلینیک بسته به وسعت تزریق و برند داروهای استفاده شده، در محدوده بین 20 الی 50 دلار است. این هزینه در ایالات متحده در برابر این مقدار می باشد.

17.   مینوکسیدیل

طبق گفته مایو کلینیک امریکا ، این داروی بدون نسخه (OTC) برای تقریباً دو سوم زنانی که آن را امتحان می کنند ، عمل می کند.

مایع یا کف را هر روز روی پوست سر خود بمالید. عوارض جانبی شامل تحریک پوست سر و آکنه در محل استفاده است. عوارض جانبی نادر شامل ضربان قلب نامنظم و تاری دید می باشد.

 

18.   فیناستراید

این دارو همچنین به نام فین پشیا یا پروپشیا Propecia شناخته می شود ، این داروی نسخه ای ممکن است به کند شدن ریزش مو کمک کند و حتی باعث رشد جدید موها شود. طبق گفته مایو کلینیک ، این ماده برای آقایان تایید شده و در مورد آقایان زیر 60 سال بهتر عمل می کند. زنانی که احتمال دارد باردار شوند باید از این دارو پرهیز کنند.

19.   فنیل افرین

فنیل افرین موضعی ممکن است با تحریک عضلات فولیکول و منقبض شدن آن به کاهش ریزش مو کمک کند. به عنوان مثال ، کنده شدن موها هنگام برس زدن کمتر می شود.

متأسفانه ، باید مراقب این راه حل پزشکی باشید. دانشمندان فرمول خاصی با نام AB ‐ 102 تهیه کرده اند ، اما هنوز آن را برای عموم منتشر نکرده اند و در مراحل تحقیق است

.

روش های دیگر

 

20.   روغنهای اساسی

روغنهای اساسی ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کنند. یک مطالعه در سال 1998 ، 86 نفر مبتلا به آلوپسی آره آتا را به دو گروه تقسیم کرد ، که یکی از آن دو گروه روغن سرو با مخلوط اسطوخودوس و رزماری بر روی پوست سر آنها استفاده شد. بعد از هفت ماه ، 43 درصد از این گروه بهبود در وضعیت خود را نشان دادند.

روغنهای اساسی دیگر که باید در نظر گرفته شوند شامل اسطوخودوس ، لیموترش و نعناع است. سعی کنید چند قطره از هر یا همه این روغنها را با یک قاشق غذا خوری روغن حامل مانند جوجوبا یا انگور مخلوط کنید و 10 دقیقه قبل از شستشو روی پوست سر بمالید.

 

21.   آب پیاز

مبتلایان به آلوپسی آرئاتا ممکن است بعد از استفاده از آب پیاز خام دوبار در روز ، دوباره رشد موهای خود را مشاهده کنند.

با وجودی که تحقیقات در مورد این درمان محدود است ، در یک مطالعه کوچک در سال 2014 نشان داده شد که آب پیاز در تقریباً 87 درصد از شرکت کنندگان رشد مو را افزایش می دهد. این چگونه عمل می کند؟ دانشمندان معتقدند که جادوی آن در محتوای گوگرد پیاز نهفته است.

 

22.   ماساژ

ما می دانیم که ماساژ پوست سر احساس خوبی دارد ، اما آیا می تواند به رشد موهای شما نیز کمک کند؟ شاید !

یک مطالعه کوچک در سال 2016 نشان داد که شرکت کنندگانی که حداقل 4 دقیقه ماساژ در روز را داشته اند، در طی 24 هفته نتایج  را مشاهده می کنند.

 

23.   یوگا

ریزش مو ناشی از استرس ممکن است به خوبی به یوگا پاسخ دهد. برای پیشگیری و کند شدن ریزش مو ، این وضعیت های کاهش دهنده استرس را امتحان کنید: سگ رو به پایین ، جلو به خم ، پوزیشن شتر ، شانه راست ، پوزیشن ماهی  و زانو زدن. می توانید یک سری از این پوزیشن ها را به صورت رایگان در یوتیوب YouTube پیدا کنید.

 

چرا موها می ریزند؟

موهای سر شما دارای چرخه زندگی هستند که شامل رشد ، استراحت و ریختن است. این می تواند طبیعی باشد که افراد روزانه حدود 100 تار مو را از دست بدهند.

در صورت تجربه ریزش شدید ناگهانی ، ریزش موی لکه ای یا نازک شدن کلی موها ، نیازاست که به پزشک مراجعه کنید.

برخی از ریزش ها موقت است و ممکن است به تغییر رژیم غذایی، برخی از درمان ها یا تغییر سبک زندگی پاسخ خوبی نشان دهد. سایر ریزش ها تا زمانی که بیماری زمینه ای درمان نشود ، پایدار مانده یا متوقف نمی شود.

در سن 40 سالگی ، تقریبا نیمی از مردان به دلیل شرایط ارثی مانند آلوپسی آندروژنی (طاسی الگوی مردانه) دچار ریزش مو خواهند شد. به همین ترتیب ، بیش از نیمی از خانمها قبل از 70 سالگی ریزش ژنتیکی مو (طاسی الگوی زنانه) را تجربه می کنند.

سایر علل ریزش مو شامل موارد زیر است:

 شرایط پزشکی ، مانند آلوپسی آره آتا ، عفونت های پوست سر یا تریکوتیلومانیا (اختلال  کشیدن مو)

 تغییرات هورمونی ناشی از بارداری ، زایمان ، یائسگی یا مشکلات تیروئید

 داروها یا مکمل هایی مانند داروهایی که برای سرطان ، فشار خون بالا ، افسردگی یا آرتریت مورد استفاده قرار می گیرند

 پرتودرمانی برای شرایطی مانند سرطان

 استرس ، چه جسمی و چه روحی

 پوشش هایی که برای ظاهر فرد طراحی شده اند که یا موها را می کشند تهویه پوست سر را مختل می کنند

 

 

در صورتی که دچار ریزش ناگهانی یا شدید مو شدید ، به پزشک خود مراجعه کنید. برخی شرایط مانند مشکلات تیروئید ممکن است به درمان های خانگی پاسخ ندهند و نیاز به درمان علل اصلی شان داشته باشند.

همچنین به خاطر داشته باشید که هر درمانی که استفاده می کنید ممکن است حتی از شش ماه تا یک سال طول بکشد تا در مناطقی که ریزش مو قبلاً اتفاق افتاده ، بهبودی حاصل شود.

 

 

مطالب مرتبط

 پی آر پی PRP برای ریزش مو

 مزوتراپی برای ریزش مو

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد